top of page

Sitoutuminen, bisneksen salattu supervoima

Päivitetty: 3 päivää sitten

Miten luoda Suomen huonoin jääkiekkojoukkue


Viime keväänä saimme yhden kaverin kanssa idean perustaa miesten jääkiekkojoukkue kolmosdivaritasolle. Kylällämme oli aikaisemmin ollut joukkue, mutta halusimme herättää toiminnan uudelleen henkiin. Intoa täynnä järjestimme kartoitustilaisuuden johon ilmoittautui yllätykseksemme paljon porukkaa, 41 pelaajaa. Olimme osallistujamäärästä innostuneita.


Kartoitustilaisuus oli onnistunut, pelaajilla oli hyvä fiilis ja mielemme oli täynnä toivoa ajatellessamme tulevaa jääkiekkokautta. Vitsailimme jopa siitä että voisimme perustaa kaksi joukkuetta, ykkös- ja kakkosjoukkueen. Aika nopeasti kartoitustilaisuuden jälkeen kuitenkin huomasimme että pelaajien sitouttaminen toimintaan ei ollutkaan niin helppoa. Tavallisin

vastaus kysyessämme tulisiko yksittäinen pelaaja mukaan joukkueeseen ensi kaudeksi, oli "ehkä".



Jääkiekkoilijat kilpailevat kiekosta jäällä. Pelaajilla mustat housut, valkoiset ja harmaat sukat, ja kaksi mailaa näkyy. Tunnelma jännittävä.


Kesä meni ja into ehtii jonkin verran laantua muutaman kesäkuukauden aikana. Ilmoitimme joukkueen mukaan sarjaan ja odottelimme ensimmäistä peliä. Saimme ensimmäiseen harjoituspeliin mukaan 12 pelaajaa.

Olemme pelanneet tällä kaudella tähän mennessä yhteensä 13 ottelua, ja hävinneet niistä jokaisen. Paikallislehdessä meitä kutsuttiin "luultavimmin suomen huonoimmaksi jääkiekkojoukkueeksi". Olemme tehneet 40 maalia, mutta päästäneet 177 maalia. Olemme hävinneet monta peliä rumin luvuin.


Mikä oli tämän kokemuksen oppi? Menestyminen vaatii sitoutumista, jopa jääkiekon alimmalla sarjatasolla. Mitä sitoutuneempi porukka meillä on kasassa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä pärjätään kovassa kilpailussa. Mikäli "ehkä" ei riittänyt siihen että menestyisimmme kolmosdivarissa, miten ihmeessä se riittäisi jos halutaan oikeassa bisneksessä päästä huipulle?


Menestyminen vaatii sitoutumista, jopa jääkiekon alimmalla sarjatasolla.

Se mikä toimii yksityiselämässä, ei välttämättä toimi bisneksessä


Elämme ajassa jossa työpaikkoja vaihdetaan useammin, avioliittoja solmitaan harvemmin ja lapsia syntyy yhä vähemmän. Yksi yhteiskuntaamme haastavista trendeistä onkin sitoutuminen, tai lähinnä sitoutumisen puute ja päätöksenteon heikkous. 


Olemme ihmisinä tottuneet ajatukseen, että yhden junan lähtiessä tulee toinen juna, yhden reelin jälkeen tulee seuraava, ruokaa saa aina kaupasta ja kauppa on aina auki. Voimme pitää kaikki ovet aina avoinna. Emme tiedä vielä mitä teemme huomenna, koska jos päättäisimme, pelkäisimme että jäisimme jostain paitsi. Emme voi sitoutua, koska kulman takana voi olla parempi tarjous. Elämme yltäkylläisessä maailmassa, missä kaikkea on tarjolla jatkuvasti, millekään ei tarvitse sanoa ei. Voimme aina sanoa kaikelle “ehkä”.


Jokainen voi tietenkin elää omaa elämää juuri niin kuin itse haluaa. Eihän jokaisen ole pakko suunnitella viikoksi ruokaostoksia, mennä naimisiin ja hankkia kolme lasta. Ei tietenkään. Bisneksen teko ja sitoutumisen pelko on kuitenkin huono yhdistelmä.


Alihankkijoina olemme huomanneet sitoutumisen pelon vaikuttavan myös elinkeinoelämässä. Spontaanit ja lyhyet n.k spottikaupat houkuttelevat ostajia, koska ne eivät sido, ja aina voi uudelleen etsiä seuraavaksi halvinta tai nopeinta vaihtoehtoa.


Me Brionella olemme kuitenkin huomanneet, että menestyminen ja kehittyminen vaatii sitoutumista ja pitkäjänteisyyttä.



McDonald's kyltti turkoosia taivasta vasten. Keltaiset kaaret, tekstit "Open 24 Hours" ja "Drive-Thru". Rauhallinen tunnelma.
Kun kaikki on aina tarjolla, ihminen ei tarvitse enää sitoutua pitkäjänteiseen suunnitteluun. Tämä strategia ei vielä toimi liike-elämässä.



Lyhytnäköisyyden hinta


Mitä tapahtuu kun sitoutumisen pelko saapuu bisnekseen? Mitä jos siirrämme tavan elää missä kaikkea on koko ajan tarjolla, ja mihinkään ei tarvitse kunnolla sitoutua. Haasteena on että tämä strategia ei vielä toimi liike-elämässä, ja mikäli siihen pyrkii se tuottaa yleensä huonoa tulosta. Olemme kartoittaneet ainakin neljä negatiivista asiaa jotka ilmenevät kun omaa bisnestä yrittää rakentaa impulsiivisesti, ilman pitkäjänteistä suunnitelmaa, lyhytaikaisilla kumppanuuksilla.

  • Materiaalikustannukset nousevat:  Kun tilataan vain pieniä eriä, lavalisät, kuljetuslisät ja pakkauslisät kerryttävät kuluja. Yksittäiset ostot tulevat usein kalliimmiksi kuin pitkäjänteinen yhteistyö. Yhteistyöllä voi saada kilpailuetua tuotantokustannuksissa. Voit tuottaa halvemmalla ja saada paremmat katteet tuotteellesi.

  • Pidemmät toimitusajat:  Kun kumppanuutta ei ole, alihankkija ei voi priorisoida asiakasta. Materiaalia ei löydy hyllyltä, vaan sitä pitää tilata. Yritys joutuu odottamaan tuotteitaan pidempään. Aika on rahaa, ja pidemmät toimitusajat tarkoittaa rahan tuhlaamista.

  • Palvelukyky heikkenee:  Ilman sitoutumista alihankkijan mahdollisuus suunnitella tuotantoaan kärsii, mikä voi heijastua suoraan asiakkaan liiketoimintaan.

  • Pahimmassa tapauksessa asiakas jää tyhjin käsin: 

    Sitoutumattomuus voi johtaa tilanteeseen, jossa tarvittavaa materiaalia tai osia ei yksinkertaisesti saada. Tämä oli arkipäivää korona-aikoina jolloin tuotantoketjut särkyivät kansainvälisesti.



Henkilö hitsaa työpajassa, yllään keltainen hitsausmaski. Kipinöitä lentää. Työkalut ja porakone pöydällä. Taustalla hyllyjä.


Lean-ajattelu ja sitoutuminen


Modernit tuotantomallit, kuten Lean, ovat opettaneet yrityksiä vähentämään varastojaan ja optimoimaan toimintaansa äärimmilleen. Tämä on monelta osin tehokasta, mutta äärirajoilla toimiminen tuo mukanaan myös riskejä. Kun varastoja ei ole ja materiaalien toimitusketjut venyvät, tuotanto voi pysähtyä.


Sitoutuminen pitkäaikaiseen kumppanuuteen mahdollistaa sen, että tällaisia ongelmia voidaan ehkäistä. Kun alihankkija ja asiakas toimivat tiiviissä yhteistyössä, voidaan sopia kaikkia hyödyntävistä toimintamalleista.


Kumppanuuksissa kasvupolku on yhteinen.



Kaksi miestä kättelee, taustalla Brione-logot ja teksti "ohutlevyosaja". Molemmilla mustat paidat, iloinen tunnelma.
Brionella uskomme pitkäjänteiseen yhteistyöhön. Kun kasvamme yhdessä, kaikki voittaa!


Yhteistyötä ja parempaa tulevaisuutta


Me Brionella arvostamme pitkäjänteistä yhteistyötä, ei vain itsemme takia vaan erityisesti asiakkaidemme takia. Olemme huomanneet että pitkäjänteiset asiakkuudet tuottavat kaikista parhaimpaa tulosta kaikille osapuolille. Panostamme asiakkaisiimme ja haluamme tarjota heille parhaan mahdollisen palvelun. Kumppaneillemme voimme tarjota enemmän: parempaa laatua, nopeampia toimituksia ja kustannustehokkaita ratkaisuja.


Sitoutuminen ja pitkäjänteisyys on tie parempaan yhteistyöhön, tehokkaampaan tuotantoon ja kestävämpään tulevaisuuteen niin jääkiekossa kuin bisneksessä. 


Brione – pitkäjänteisen yhteistyön ja laadun kumppanisi.


Ps.

Tämän artikkelin kirjoitti amatöörikiekkoilija ja suomen huonoimman jääkiekkojoukkueen perustaja, Sebastian.


Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


WhatsApp_icon 2.png

Asiakaspäällikkö
Alexander Bannatyne
alexander.bannatyne@brione.fi
+358 44 9740094

Myyntipäällikkö
Tuija Pietinen
tuija.pietinen@brione.fi
+358 50 356 7791

Toimistosihteeri / Laskutus
Pamela Hynninen
pamela.hynninen@brione.fi
+358 50 581 1007

Myyntipäällikkö
Ville Nurkkala
ville.nurkkala@brione.fi
+358 40 665 8600

Tuotantopäällikkö
Ville-Veikko Luoma
ville-veikko.luoma@brione.fi
+358 46 878 2252

Toimitusjohtaja
Tero Niemelä
tero.niemela@brione.fi
+358 40 487 00 00

Brione Oy
Työpajatie 12
06150 PORVOO
sposti brione@brione.fi

» Katso sijainti kartalta

BVCER_SansQR-ISO 9001.png
bottom of page